Snad asi každý z nás vlastní v šatníku nějaký kousek, o kterém neví odkud nebo za jakých podmínek k nám byl přivezen. Pojďme se proto na chvíli zamyslet nad tím, jaké konsekvence nepromyšlené a časté nakupování přináší a jaké jsou jeho stinné stránky, skrývající se za tímto fenoménem.
Dvacáté první století nám přineslo řadu možností, jak si usnadnit život. Jedna z nich je nakupování přes internet. Specifičtěji nakupovaní oblečení. Nepřeberné množství, které se kupí na nekonečně dlouhém seznamu internetových obchodů nám otevírá možnosti obléct se jako hollywoodská celebrita nebo náš oblíbený umělec. No ano, jenže všechno má svůj háček.
Problém číslo jedna je, že většina obchodů se snaží o likvidaci konkurence snížením ceny na naprosté minimum. To přináší také snížení platů zaměstnanců, kvality jejich pracovního prostředí a podmínek. Některé obchody, například značka Shein, zacházejí tak daleko, že zaměstnanci, jimiž jsou často i nezletilé děti musejí pracovat ve sklepech a za nedostatku světla, jen aby ušetřili. Ačkoliv se již snaží o jakousi nápravu, my vidíme jen text, který něco slibuje. Pravda je ale taková, že realita se s tímto moc neslučuje.
Problémem číslo dva je ubývající místo na planetě. Možná si někteří z vás mohou myslet, že oblečení, které již nemá využití se nějak využije na další účely, recykluje se a může být znovu zpracováno na další produkty. Opak je skutečností, všechny oděvy, které buď nemají místo v šatníku jednotlivce nebo se v kamenném obchodě nevyprodalo během dané sezony, je pečlivě zabaleno a odvezeno lodními trajekty, dopravními letadly nebo jinými transportními vozidly (s vysokými emisemi) na různé ostrovy, kde se postupně ztrácí ve vlnách oceánu.
Za třetí. Oblečení z „fast fashion“ módy má velice nízkou kvalitu. Zde se dostáváme k otázce, zda se vyplatí nakupovat kvantitativně a nesoustředit se na kvalitu nebo naopak. Osoba, která touží po trendech se přikloní k nákupu z e-shopu s nižšími cenami. Ale přeci by měla uvážit, že deset mnohdy nepříjemných, kousavých triček za pár korun je mnohem méně než jeden kvalitní jednoduchý základní kousek, který vám vydrží až na desítky let. Dalším plus bude vaše nabitá jistota, že nikdo netrpěl a byl spravedlivě odměněn za svoji práci.
Dobrou zprávou je, že velká spousta prodejců se snaží být férovými a na svých stránkách zveřejňují informace o podmínkách a dokládají kontroly, které podstupují. K sepsání tohoto článku mě inspiroval nový dokument zveřejněný na platformě Netflix, zachycující obchodní giganty, kteří jsou pro peníze schopni klamat své zákazníky. Pokud vás tato problematika zajímá, tak ho můžu jedině doporučit.
Linda Kateřina Heřmanovská