Standardní otázka, jak jste se dostal k učení a proč zrovna Hejčín?
Chtěl jsem být učitel od malička, od první třídy jsem to tak nějak tušil a líbilo se mi to školské prostředí. Po vysoké škole jsem začal dělat doktorát na katedře biochemie, kde mě oslovil můj vedoucí doktorské práce, s tím, že potřebují na Hejčíně učitele chemie v angličtině, protože jeho žena tady učila. V té době jsem učil jen angličtinu na Přírodovědecké fakultě. Šel jsem tedy na pohovor, a to místo jsem dostal a nastoupil jsem v roce 2002.
Co děláte ve volném čase?
Ve volném čase jezdím na koni, už dlouho. To ale neznamená, že jezdím dobře. Já jsem s tím začal pozdě, takže postupuji velmi pomalu, ale nějaké pokroky tam jsou. To dělám tedy každý týden pár hodin. A teď poslední tři roky tančím flamenco, to je úplně něco jiného a člověk musí hodně propojovat pravou a levou hemisféru a koordinovat ruce a nohy. Je to někdy dost těžké. Rád chodím do kina, bavím se s přáteli a učím se francouzsky.
Jak jste jako učitel zvládal online výuku?
No, covid byl pro mě velmi náročný, protože na práci učitele mě nejvíc baví ta interakce se studenty, což za covidu moc nešlo. Upřímně to bylo hodně těžký, protože studenti byli schovaní za modrým čtverečkem a já jsem učil hodně seminářů, takže jsem spoustu času učil. Tam mi ta interakce hodně chyběla, protože jsem několik hodin v kuse tady seděl v kabinetě a mluvil v podstatě sám se sebou.
Co podle vás dělá dobrého učitele?
Dobrý učitel je učitel, co si vybuduje vztah se svými studenty a dokáže je motivovat ke studiu a dokáže jim předat v tom předmětu znalosti. Dobrý pedagog musí hlavně vědět, co učí a proč to učí, aby v tom žáci viděli smysl. A neustále se zlepšovat ve svých metodách a postupech.
V roce 2019 jste získal cenu Global Teacher Prize. Jaká k tomu byla cesta? Musel vás tam někdo nominovat?
V roce 2019 jsem byl hodně překvapen, když mi přišel e-mail, že jsem byl nominován do téhle soutěže. Nominoval mě jeden můj bývalý student, který teď studuje na lékařské fakultě v Praze a velmi mě to potěšilo a byla to výzva. Ta přihláška je hodně komplexní a obsahuje spoustu kritérií. Od podpory jednotlivých studentů přes celkovou práci se studenty až k celkovému zapojení v profesní skupině učitelů. Je tam toho fakt hodně. Vytvoření té přihlášky byla asi ta nejtěžší věc, ale zase to člověku tak krásně zrekapituluje jeho profesní život.
Kryštof Staněk