Logo GOH
Hejčínské
noviny
Logo GOH

Otcové filmové hudby

S filmovou tvorbou se neodmyslitelně pojí hudba, která doplňuje celkový zážitek z filmu. Co by totiž byl hororový film bez strašidelných tónů, romantická scéna bez houslového sóla anebo dokonce Harry Potter bez ikonického úvodního soundtracku? Film by zkrátka bez hudby neměl ten správný nádech a zážitek z něj by pravděpodobně brzy pominul.

Velmi často se pod soundtracky těch nejznámějších filmů podepisují John Williams a Hans Zimmer. Jejich schopnost hudebně vystihnout jednotlivé situace může být pro mnoho lidí nepochopitelný a občas se stane, že lidé si filmovou hudbu spojí s filmem, místo aby se to dělo naopak.

John Williams 8. února oslavil 90 let a mezi jeho nejznámější díla do dnešního dne pravděpodobně patří hudba ze Schindlerova seznamu, Sám doma, Star Wars či Harryho Pottera. Tohle byl samozřejmě pouze krátký výčet jeho tvorby a seznam tím nekončí.

Williams se narodil v New Yorku a na univerzitě v Kalifornii studoval hru na piano a skladatelskou tvorbu. Během své kariéry byl dvaapadesátkrát nominován na Oskara, pětkrát jej dokonce i získal – například za již zmíněný Schindlerův seznam (1993) anebo Star Wars (1977). Velmi často spolupracoval se známým režisérem Stevenem Spielbergem, s nimž kromě tří Spielbergových filmů spolupracoval na všech.

Světově známého skladatele má však i Evropa. Není jím nikdo jiný než Hans Zimmer, mezi jehož nejznámější díla patří například hudba k filmu Šifra mistra Leonarda, tři filmy Pirátů z Karibiku nebo Lví král. Zimmer se narodil ve Frankfurtu nad Mohanem, věnoval se hudbě na klávesy a od roku 1980 byl asistentem Stanleyho Myerse. Zlom v kariéře však nastal díky filmu Rain Man (1988) amerického režiséra Barryho Levinsona. Mezi jeho další úspěchy bez pochyby patří obdržení Zlatého glóbu za Lvího krále (1994) a o rok později za stejný film i Oskara.

Mezi další světové autory, kteří se podíleli či stále podílí na tvorbě filmové hudby, bychom určitě mohli zařadit i další skladatele – mimo jiné třeba Klause Badelta, který vytvořil hudbu k prvnímu dílu Pirátů z Karibiku.

Tak až příště půjdete do kina anebo si doma večer pustíte film, zaměřte se byť jen na malý moment pouze na hudbu – na to, jak podtrhuje a vykresluje danou scénu, jak dotváří celkový zážitek anebo jakým způsobem v nás dokáže vzbudit emoce, které by se třeba danému filmu bez hudby ani vyvolat nepovedly.

Valérie Malá