Logo GOH
Hejčínské
noviny
Logo GOH

O studiu na umělecké škole

Téma tohoto měsíce je umění. Podle mého názoru do umění spadá mnoho oblastí, které by se daly dopodrobna rozvést, proto pro mě bylo těžké vybrat námět tohoto článku. Nakonec jsem se rozhodla jít přímo ke zdroji a dozvědět se něco od jedné z mých dobrých kamarádek, Evy Krchňákové, studentky umělecké školy v Prostějově.

Na jakou školu chodíš a proč sis ji vybrala?

Chodím na střední školu ART ECON v Prostějově. Její pověst ji sice úplně nepředchází, přesto si myslím, že jsem neudělala chybu, když jsem se na ni přihlásila.

Odrazovalo tě nějakým způsobem tvé okolí od výběru umělecké školy?

Určitě se pár lidí našlo. Nejvíc mě chtěly ovlivnit učitelé ještě na základní škole, kteří se snažili všude protlačit studium gymnázia. Jinak si myslím, že mě mé okolí podporovalo, hlavně rodina pro mě byla velkou oporou.

Jak probíhaly přijímací zkoušky? Měla jsi velkou konkurenci?

Přijímačky se rozdělily do dvou dnů. Jeden den jsem je dělala na státní uměleckou školu v Prostějově a druhý den na ART ECON. Na té státní byla přímo obří konkurence s tím, že na obor, na který jsem se hlásila, brali 15 lidí a hlásilo se nás asi 200. Na ART ECON už uchazečů bylo o něco méně, ale stejně nebylo jednoduché se tam dostat, brali asi 20 lidí.

Odešlo po prvním ročníku hodně studentů? Z jakého důvodu?

Odešlo zhruba 6 lidí hlavně z toho důvodu, že je škola jednoduše nebavila. Podle mě čekali, že to bude jen lehčí studium s maturitou, pak ale zjistili, že to tak opravdu není.

Jistě máte předměty, které se standardně nevyučují. Které to jsou?

V prváku se studium ještě hodně podobalo tomu na základce. Pořád jsme měli předměty jako ekologii, chemii nebo fyziku. Byla to od každého jen jedna hodina týdně, což je za rok prakticky k ničemu. Měli jsme víc výtvarky, což byl asi jediný rozdíl. Hodně mě překvapilo, že předmět grafika se zařadil až ve druhém ročníku, i přes to, že je to můj hlavní obor. Od druháku tedy přibyly předměty jako počítačová grafika, ve třeťáku tiskové formy, ekonomie, psychologie, dějiny umění.

Jaké obory se na ART ECONU vyučují?

Grafika (herní grafika, grafika medií), fotografie, módní návrhářství jsou obory s maturitou. A potom bez maturity aranžérství, prodavačství, ekonomika, státní správa.

Jak na vaší škole fungují pololetní práce?

Na matematiku a češtinu se u nás tolik nehraje, většinou se jedná o nějaký menší test, nic dramatického. Problém nastává v grafice. Každý půlrok musíme prezentovat takzvané klauzury. Letošní zadání bylo například zpracovat plakát a vstupenku na motivy Františka Kupky. Museli jsme pochopit jeho tvorbu a potom do ní zasadit něco vlastního. Na přípravu máme vždy měsíc, a potom na konci ledna a června probíhá ústní prezentace naší práce.

Kam bys chtěla směřovat po škole?

Chtěla bych zkusit vysokou. Na začátku roku jsme měli praxe, což mi velice pomohlo s ujasněním si směru, kterým bych se po škole chtěla vydat. Vím, že například pro mě osobně to nebude práce v reklamní agentuře, kterou jsem si na chvíli vyzkoušela. Je sice hodně rozmanitá, což se mi líbí, ale pořád je větší důraz kladen na rychlost a práci s počítačem než na kreativitu. Práce, co mě láká, je učitelství výtvarky na druhém stupni, což by pro mě znamenalo pokračování na vysokou pedagogickou školu. Tak uvidíme, jestli se to povede.

Když se ještě vrátím k těm praxím, co si pod tím můžu představit?

Většinou praxe bývají na konci druháku a třeťáku, ale skrz covid nám zařadili obě do třeťáku. Vždy na ně dostaneme vyčleněný čas, škola nám na ně dává většinou dva týdny. Výběr firmy je zcela na nás, vše si musíme zařídit úplně sami. Výstupem z praxe je potom slovní hodnocení od zaměstnavatele.

Co ti přináší umění?

Klid. Pocit, že v danou chvíli nic nemusím, že můžu jen sledovat a představovat si, že se nacházím v obraze, který je přímo přede mnou. Hlavně mě zajímá, jakou techniku autor využil. Vždy mě baví chodit úplně blízko k plátnu a zkoumat vrstvy barev.

 

Tímto bych Evičce chtěla moc poděkovat, že si našla čas a odpověděla mi na všechny otázky, které mě napadly. Doufám, že vám článek něco předal, třeba vás ujistil, že umění je ten správný směr, kterým se vydat, a i kdybyste se třeba uměním nechtěli přímo zabývat, rozšířil vám obzory.

 

Zdroje:

 https://images.app.goo.gl/Li1TgnfF1bN9uXkH7

Alžběta Hartmannová